3/26/2006

Orkar man lyssna på mer?










Här kommer andra delen i min musikföljetong. Idag handlar det om våra vanor med mp3-spelare.

De flesta har en. Den där lilla användbara saken som inte är allt för dyr och som dessutom är smidig.

Jag tänker faktiskt inte på mobiltelefonen.

Mp3-spelaren är nästan lika självklar som mobilen numer och penetrationen är nästan lika hög (om man räknar in kombinationen av de båda).

Orkar vi lyssna med våra mp3- spelare i 10 år till?

Folk (särskilt unga människor) lyssnar väldigt mycket på musik. Vissa fortsätter till och med att lyssna när de äter, skriver, sover, läser eller pratar. Tittar man på skolkorten från gymnasieskolorna idag ser man minst en på varje kort som har hörlurar i öronen.

Enligt mig kan det inte ge särskilt mycket att lyssna på musik i sin spelare när man äter. Mer än att man sliter på öronen. Musik är till för att njutas, inte för att sönderspelas 40 gånger under en dag.

Självklart kommer vår generation att fortsätta lyssna på musik, men utnyttjandet av hörlurar när vi börjar närma oss 40- årskrisen kommer antagligen vara ganska liten.

Våra öron tål inte vad som helst och att lyssna på hårdrock i hörlurar under 3-4 timmar av dygnets 24 timmar är ohälsosamt. Inget som jag skulle göra direkt...

-

Nu när jag funderat på det ännu mer. Nej man orkar inte lyssna på mer. Speciellt inte på sådana där skitar som Marc in da park. Marc in da park är inte bra.. Fast Marcus Westberg verkar gilla det, som ni kan läsa om om ni följer länken till "Marc in da park"...

Andra bloggar om: , , , ,

1 Comments:

Blogger CV said...

jag tror kidsen kommer att bli mätta, övermätta på det och bara inte orka lyssna mer. det är som mobiltelefonerna, en del ungar börjar vägra att vara tillgängliga jämt.
RS
kulturbloggen.com

3/26/2006  

Skicka en kommentar

<< Home

Beastwear.se