3/24/2006

Slöja i skolan- usch nej!

Skolverket testar slöjförbud på en friskola i Umeå (från svt.se). Eller prövar snarare ett fall där skolan skickat ut ett brev där det står:

"har jag mössa och keps på mig till skolan tar jag av mig den under lektionstid".
Det står inget om slöja, men det har ändå skapats ett stort rabalder kring just slöjan. Enligt skolverkets regler "får inga elever utestängas". Är det att utestänga då?

Vi är trots allt fortfarande ett kristet land. Våran religion tillhör dock bara kyrkan, utanför kyrkan styr den oss inte i våran vardag. Muslimer säger att vi dyrkar samma gud och att de "är precis lika normala som oss". Det är lögn till stor del.

Sedan tidigare har ett beslut gällande så kallad burka, när ansiktet täcks, blivit tillåtet för skolorna att förbjuda. Då gick det beslutet igenom med argumentet att det ej går att undervisa en elev på samma sätt om man inte kan se dens ansikte.

Jag är inte rasist men invandrare måste faktiskt börja ta seden dit de kommer. Om vi skulle komma till vissa av de länder de kommer ifrån skulle vi bli tvungna att klä oss på ett visst sätt. Så är det inte här. På lektionerna får man inte ha keps, mössa eller slöja på sig. Punkt.



Eftersom jag själv går i skolan ser jag vilka problem det kan medföra. Kan läraren begära att de som bär kepsar tar av sig dessa när vissa andra elever får använda slöja?

De muslimer som bär slöja i skolan förstår inte heller vad det kan medföra. För om de bär slöja ses de som speciella och normalt umgås därför inte infödda svenskar med dessa personer, mer än i undantagsfall. Alltså skapas ett umgänge gentemellan bara invandrare, vilket kan ses som dåligt. Överlag är det ett större problem. När ska invandrarna börja umgås med svenskar?

Lite tankar som kan tolkas fel. Men eftersom jag går på en skola där vi har många invandrare ser jag också hur det ser ut för unga invandrare idag.

Andra bloggar om: , , ,
Beastwear.se