4/13/2005

Etik i skolan..

Idag hade jag religion i skolan. Eller som vår lärare säger, etik. För inte har vi fått lära oss om kristendom eller buddhism heller. Nej, vi ska lära oss att leva livet. Det är ganska sunt tänkt egentligen, och vår lärare är skolans bästa. Så idag så tog hon upp frågan med att vara aktiv i skolan och hur motiverad man är. Även som klass. Innan jul fick vi svara på några frågor om hur vi upplevde klassen just då, hur motiverade vi var och våra tankar inför den sista terminen på grundskolan. Idag så läste hon citat från de texterna. "Jag är nog lite slapp i skolan nu, men jag ska köra järnet på gymnasiet", var ett citat. "Jag tycker att jag jobbar på ganska bra nu men jag ska jobba upp mig på vårterminen", var ett annat. Det fanns inte en enda i hela klassen som inte sa att de skulle jobba på bättre. Tänk när våran klass kommer ut i arbetslivet. Jag ska imorgon... Det som var det komiska var att under dagen hade åtta elever fallit bort och gått hem. Hälften hade inte ens sagt till lärarna. Numer är motivationen ett stort problem i skolan. Eleverna orkar inte eller så frågar de varför?.. Jag går annars på en väldigt bra skola där alla känner alla och lärarna verkligen känner eleverna. Men det är ett stort problem. Men det är ju de själva som blir straffade så.. Jobbigt för dem ;)..

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Välkomna till "livet" kära ungdommar. Vi har ständigt val att göra... Men tåget går idag.. NU!

/Pappa

4/27/2005  
Anonymous Anonym said...

Välkomna till "livet" kära ungdommar. Vi har ständigt val att göra... Men tåget går idag.. NU!

/Pappa

4/27/2005  

Skicka en kommentar

<< Home

Beastwear.se