3/30/2005

filmrecension av ROBOTAR

Istället för att berätta om mig så blev det här en recension av filmen ROBOTAR som jag såg på bio tidigare idag. Jag hade inga förväntningar när jag satte mig i biosalongen. Reklam och plancher om filmer har inte lockat mig särskilt mycket, men min kära familj fick med mig till biografen tillslut ändå. Filmen handlar om om robotar, och framförallt om en robot som vill bli uppfinnare precis som hans idol. När han kommer till den stora robotstaden och ska visa sin uppfinning så har det dock blivit ett maktskifte och hans kära idol har gått upp i rök. Alla gamla robotar ska skrotas eller uppgraderas.. Men det är inte många som varken har råd eller vill uppgradera sig. Som tur är har inte huvudpersonen glömt bort vad hans pappa sagt till honom- att tro och kämpa för det man vill. Med hjälp av sina nya vänner får de sin idol på fötter igen och allting ordnar sig i vanlig sagoanda. Jag hade som sagt inga förväntningar utav filmen och jag blev väldigt glatt överraskad när allting var så välgenomtänkt och snyggt gjort. " Det är de små detaljerna som gör det " brukar det heta.. och det stämmer verkligen in på den här filmen. Alla små detaljer på robotarna gör hela filmen så häftig och speciell att jag faktiskt vill se mer när det slutar efter en och en halv timmas rolig humor och högklassig animering! Det som jag tycker gör till att filmen är så högklassig är faktiskt det att den är banbrytande på ett visst sett. Det är ingen klassisk animerad film som "Toy Story" eller "Ice Age".. Utan det är en värld uppbyggd som en robotvärld! Det liknar mycket Toy Story på många punkter, men inte en människa syns till i ROBOTAR och det är jag glad för. Det hade man inte förväntat sig och det lyfte hela storyn. Storyn, som för övrigt var seg i början och gick fortare än hastighetsbegränsningarna när det började hända saker var ganska klassisk när det gällde familjefilmer och det gick hem som vanligt. ROBOTAR är en sevärd film som framförallt barn kommer att uppskatta, men den är ändå väldigt rolig för en äldre publik. Den får # # # # # (4 av 5 möjliga)..

sf.se
Beastwear.se