4/12/2005

Trendiga ord..

Jag har funderat lite på några trendiga ord som är vanliga just nu. Ett sådant ord är giants. Läkerol giants började helt plötsligt alla tala om, och man blev ju tvungen att testa dem! Med sloganen "Bigger pastilles, more taste" fick de oss alla att vilja prova de nya, större "sugarfree pastilles" som det står på deras förpackning. Ett annat ord som jag funderat på är ordet fräsch. För något år sedan blev både diskbänken och snygga tjejer fräscha, förutom maten som alltid har varit fräsch. I min inkorg så får jag varje dag ett nytt ord från omettord Den 7 april fick jag ordet kex. Kex är ju inte längre bara ett ord för Brago-kex, utan kan även betyda en tjej på ett sätt. I mina kretsar förekommer iallafall ordet i meningar som "Det där kexet ser fräscht ut", i översättning: Den där tjejen ser fin ut. Så här skrev omettord om ordet:

"Ett kex är en liten, spröd kaka. Men varifrån kommer ordet? Den svenska stavningen är ju nästan latinsk. Liksom i fallet med många andra lånord ger dock äldre tiders stavning oss en vink om svaret. För när August Strindberg nämnde ordet i en roman från slutet av 1800-talet skrev han caksen, vilket för tankarna till engelskans cake. Och det är just därifrån som vi har hämtat ordet. Det svenska kex är helt enkelt en ombildning av pluralformen av detta ord. Av cakes, som betyder kakor eller tårtor. Kex omnämndes första gången 1755, i Kajsa Wargs smått legendariska "Hjelpreda i hushållningen för unga fruntimmer"."

omettord.se
malacoleaf.com


Beastwear.se