4/19/2005

Språkliga gåtor och mänskligt tänk...

Just nu håller jag på och läser "jordens smartaste ord" av Fredrik Lindström. Boken är väldigt bra måste jag säga även om den i princip helt och hållet är uppbyggd kring spekulationer om det svenska språket. Vem vill inte liksom veta varför man använder "schh!" för att få tyst omkring sig likadant i alla länder? När jag läst ut boken kommer det en recension av den.
Boken innehåller inte bara vanlig text, utan emellanåt även exempel på ord som tillhör som exempel; "Platsannonssvenska", "Näringslivsfloskler" eller "matporr". Det är väldigt intressant att läsa detta och det gör att hela boken höjer sig ett snäpp. Jag tänkte iallafall ge några sådana exempel. Fler kanske kommer i senare inlägg..

Vinspråk:

ekfatskaraktär
blommigt
doft av badboll
inställsamt
elegant
ungdomligt
stor fruktighet
hetsigt
muskulöst
smak av petroleum
inslag av smörkola
bra kropp

Nyord:

mobilblottare
tokpiercad
lådvin
maxtaxa
upplevelsecenter
öråd
sjuknärvaro
butiksby
privatreligiös
terroristchic
beslutsimpotens
stressexpert

Du kan köpa boken billigt hos Bokus. Det rekommenderar jag varmt..

Beastwear.se