5/13/2006

Svenskar svär för mesigt

Alternativt: Svordomar med lite svulst i

I ”Jordens smartaste ord” av Fredrik Lindström (ISBN 9100103489) finns ett kapitel om svordomar. Där står det mycket om att svenskan saknar riktigt hårda svordomar, vi svenskar svär mesigt helt enkelt.

Svordomsforskaren Magnus Ljung delar in svordomar i fem huvudkategorier (taget från boken):

- det religiösa motivet

- analmotivet

- könsorgansmotivet

- samlagsmotivet

- mammamotivet

Svenskar använder mestadels svordomar som tillhör de två första kategorierna. Internationellt sett däremot är riktigt hårda svordomar från alla kategorier vardag. ”Din mamma”- skämt har börjat användas i större utsträckning i Sverige men fortfarande dominerar djävulssvordomarna. Att vi svär snällt kan ju tyckas vara bra, eller dåligt – välj själva. Mesigt svär vi dock gentemot andra språk.

I boken finns några talande exempel från utlandet:

Fittornas vår! (Vittujen kevät) i finskan används ungefär som ”Det var värst”.

Gå till kuken! (Vete al carajo) från spanskan används ungefär som ”Dra åt helvete”.

Det tydligaste exemplet är dock italienskt. En hård hästkuk i din mun! (Cazzo duro di cavallo nella tua bocca) tycker jag talar sitt tydliga språk- vi svenskar svär väldigt dåligt. Speciellt som dessa exempel jag nu visat är vardagliga svordomar i respektive språk.

Barn som svär tycker jag är hemskt på sätt och vis. Även om jag förstår att det är svårt att hålla barnen ifrån det. Att ungdomar sedan använder både ”Din mamma luktar kebab” och ”Fan, din jävla fitta” som svordomar tycker jag är ganska normalt. Eller?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Shit, så poetiskt! "En hård hästkuk i din mun". Det är lite för långt för att säga på svenska. Men jag har tänkt på att svordomar inte har samma laddning på svenska som i andra språk. Jag har i princip glömt all polska, men jag har en vag aning om att svärord som "cholera", "kurva" och "jebany" (Hrm. Jag har uppenbarligen inte glömt svordomarna.) var extremt laddade och chockerande.

Jag tycker det också märks på svenskars lättsinninga användande av ordet "fuck", som i USA anses vara riktigt grovt, alla Hollywood-filmer till trots.

5/13/2006  
Blogger Anton said...

Intressant. "Fuck" kanske amerikanarnas svensson inte använder, men inne i städerna bland främst yngre människor lär det vara ett välanvänt ord.

"Motherfucker" är inte heller det särskilt ovanligt...

5/13/2006  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker inte en svordom blir bra för att den är grov.
Det viktiga är om jag med en svordom riktad mot någon kan ställa mig över denne genom en språklig piruett eller en hänvisning till ett obskyrt ämne. Då uppnår man mest effekt - tanken är ju att få motparten ur balans.

Att använda riktigt grova ord utan finess är snarare mesigt det.

5/14/2006  
Blogger Anton said...

Haha. Ja, så är det ju självklart. Bra tankar!

5/14/2006  
Anonymous Anonym said...

Klappmongo är ett perfekt skällsord. Eller Blockmongo. Det är två söta skällsord.

5/17/2006  
Anonymous Anonym said...

Jaha, är det därför du säger DIN MAMMA hela tiden?

5/17/2006  

Skicka en kommentar

<< Home

Beastwear.se