5/09/2006

Svenskar pratar utländska

Många tror säkert att vi svenskar är väldigt duktiga på engelska. Ganska duktiga är vi också, vi klarar oss. Nu börjar dock andra europeiska länder gå om oss. Medelhavsländer som Spanien och Grekland satsar stort på engelska som ämne i skolan och de är faktiskt om oss. Jag har själv gått i spansk skola under en tid och deras engelskkunskaper överträffade utan tvekan mina. Överlag är dock Sveriges befolkning fortfarande bättre på engelska. Det finns inte många över 35 som kan prata mycket engelska i Spanien inte. Men ungdomarna under 30 är jag helt övertygad är bättre än oss på engelska.

När det gäller tredje och fjärdespråk som spanska, franska, tyska eller finska är vi däremot väldigt duktiga. Få länder läser så många språk som vi, från så tidig ålder. Bara senaste veckan har jag tillsammans med Bonnkapälle spelat två gånger för utbytesstudenter och det svenska mottagandet av dem tyckte jag skedde med ett bra språk.

Vi svenskar är inte i allra högsta topp när det gäller språkkunskaper längre men de är väldigt mycket högre än genomsnittet i Europa, är min summering

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det fanns ju till och med nån professor som tyckte att vi skulle lägga ner svenska språket. Att vi skulle ha engelska som modersmål i sverige istället.

5/11/2006  
Anonymous Anonym said...

Japp. Totalt sjukt. Men tyvärr riskerar det att bli så inom en hundraårsperiod. Om utvecklingen fortsätter som den har gjort vill säga...

5/11/2006  

Skicka en kommentar

<< Home

Beastwear.se