5/09/2006

Språktankar (till Bloggplock)

Språk och framförallt svenska språket är något som jag är väldigt intresserad av, därför passade ämnet språk på bloggplocket väldigt bra. När nu ämnet ändå kom upp tänkte jag göra en liten följetong med ämnet språk (likt min pågående musikföljetong) om mina tankar och funderingar kring språk. Tiden är väldigt knapp till bidragen till bloggplocken ska vara inne, men något eller några inlägg borde jag hinna med innan sluttiden. O

I det här första inlägget i språkföljetongen tänkte jag bara ge några tips på ”lär dig mer” saker. Och allt är skapelser av Fredrik Lindström. Han är en av de få personer som fått oss svenskar att fundera över vårt språk. Både i böcker, radio och tv- serier. Hans språkfilosofier och funderingar är verkligen tänkvärda och faktabaserade.

Har man varken sett ”Värsta språket” eller ”Svenska dialektmysterier” föreslår jag att ni försöker få tag på alla program och tittar på dem. De är otroligt bra.

Uppskattar man mer att läsa böcker är hans två böcker ”Världens dåligaste språk” och ”Jordens smartaste ord[1] verkligen läsvärda. Själv har jag båda och de är riktigt bra, två moderna böcker om språk som dessutom är skrivna med glimten i ögat.


[1] Länkarna leder till Bokus där man kan köpa böckerna till ett bra pris, 46 kronor styck.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fredrik Lindström med sina böcker och tv-program har varit min favorit ända sedan jag flyttade till Sverige! Jag ser redan fram emot hans nästa projekt, vad det nu än blir. :) I väntan på det, ha det bra!

5/11/2006  
Anonymous Anonym said...

Fredrik Lindström med sina böcker och tv-program har varit min favorit ända sedan jag flyttade till Sverige! Jag ser redan fram emot hans nästa projekt, vad det nu än blir. :) I väntan på det, ha det bra!

5/11/2006  
Blogger Anton said...

Nästa projekt är ett program på SVT om svensk mentalitet. Bara så du vet ;)

5/12/2006  

Skicka en kommentar

<< Home

Beastwear.se