5/07/2005

Varför kultur gör mig till en bättre människa...

Blev mitt ämne i bloggstafetten av "svensson svensson". Så här kommer min lilla text om det trevliga ämnet...:

Kultur är det viktigaste i ett samhälles uppbyggnad. Man kan inte leva utan kultur, på något sätt har man det bara. Därför är det inte speciellt konstigt att många intresserar sig för det och det på många olika sätt. Det märks bra på alla bloggar där majoriteten utan tvekan är bloggar som behandlar och bevakar kultur. Att folk har ett kulturintresse är ju i princip samma sak som att folk är intresserade av att roa sig, umgås, njuta och allting annat som man kan få ut av kulturen. Ordet kultur kan ju ha flera olika betydelser. Men alla är sammanhängade på nåt sätt. Musik är en typ av kultur, liksom Portugal har en kultur. Låter det konstigt? Det gör det inte för mig. Musik är en del av Portugals kultur helt enkelt! Fast så enkelt är det väl inte.. Nej. Ett lands kultur handlar mer om hela landets och dess invånares historia, tankar och vanor. Musik är ju en del av detta, men är nästan helt fristående på något sätt. Det är svårförklarat men alla har nog en tanke och lite vetskap om ämnet.

Den kultur man normalt kommer i kontakt med är den vardagliga med musik, film, teater och annan kulturverksamhet som finns i vårt avlånga land. Att film är kultur kan ju diskuteras men i de allra flesta fall tycker jag nog faktiskt att det är kultur. Lasse Åberg och Sällskapsresorna med honom är lysande exempel på det. De visar verkligen Sveriges kultur. Lasse som för övrigt, tycker jag, är svensk kultur.. Och filmhistorien visar helt klart att kultur och film hör ihop. Världens mest fantastiska, mest citerade och allra mest ihågkomna är musikalerna som blivit till film. Grease och Hair är enligt mig världens bästa filmer. Mary Poppins är egentligen inte dålig den heller. Filmhistoria är utan tvekan Star Wars, men jag tycker utan tvekan att både Hair och Grease är mer fantastiska. Nu höll jag också på att glömma Cats, som är oerhört bra. Vi behöver kulturen i vilken form den än är...

När jag tänker på hur jag möter kultur på alla olika sätt så finns det en del att ta av. Vi är en familj som reser mycket och därför har vi fått möta många kulturer på det sättet. Vi reser nästan aldrig med charterresor och det är ett tips till er alla; res reguljärt och få se ett lands kultur och inte bara en turistort med bad. Annars så möter jag kulturen främst genom musiken. Jag spelar i en blåsorkester, en symfoniorkester och så sjunger jag i en kör. Då behöver man inte ens lyssna på sin mp3 för att komma i kontakt med musiken. Men det gör jag också... Simon and Garfunkel är egentligen helt fantastiska musiker och sångare. Musikgeniér utan tvekan. Bridge over troubled water och the Sound of Silence är helt fantastiska låtar. Men Magnus Uggla har garanterat bättre näsa för hits och för enkla, lättlyssnade låtar.. Det gillar jag med honom.

Teater är en annan kulturdel av mitt liv. Min lillasyster är jätteduktig skådespelare (hon är 14år) och ska spela med bla Eva Rydberg och Claes Malmberg i "Annie" (Nöjesteatern, Malmö) i höst. Även min mamma och min lillebror spelar teater, så jag kommer väldigt ofta i kontakt med teatervärlden. Teater är något av det viktigaste i kulturen och kan skildra ALLT. Till skillnad från tv så utspelar sig teater med duktiga skådespelare ("kulturmakare") och det är på riktigt på ett annat sätt. Hela Sveriges skådespelar- elit spelar helst teater. Deras insatser i film och tv-branschen gör de endast för pengarnas skull. Det är på teaterscenen de vill stå. Och visst är det fantastiskt att se på teater, en musikal eller att själv få vara med. Det är riktig kultur.

Men varför gör kultur mig till en bättre människa då? Jo, det gör mig levande. Allt i livet är nämligen inte ett spel. Sport må vara fantastiskt, men varken om jag utövar den eller hejar på så kan den aldrig göra tillfredsställd mer än för stunden. Kulturen är något som inte får förändras för fort utan det är meningen att den ska vara som den alltid varit. Det ska vara lika fantastiskt och tillfredställa exakt likadant som när Shakespeare levde. Kulturen är det enda som varje land har för sig själv. Världen må vara internationellt vänlig numer, men det beror i princip bara på att folk vill tjäna pengar. Alla världens länder kommer aldrig att ha en internationell kultur. Den kan säkert vara uppblandad av olika kulturer men stommen och grunden måste finnas kvar, annars har vi inget ursprung. Det är från kulturen vi har den mest intressanta historian. Den har utvecklat oss, världen och mig sedan paradisets dagar. Leonardo da Vinci är antagligen världens mest intressanta person, och historiens smartaste kulturgeni.

Låt kulturen utvecklas, men lägg för tusan inte ned någon mer teater eller museum. Vi behöver dem!


Tack Svensson Svensson för ämnet!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det var roligt att läsa, Agaton! :-)

Svensson

5/08/2005  
Anonymous Anonym said...

P.S. Glöm inte att ge ett ämne till nästa på bloggstafettlistan ...

Svensson

5/08/2005  
Blogger Anton said...

ps. det har jag redan gjort. ds

5/08/2005  
Anonymous Anonym said...

Kulturen är internationell. Studentorkestrar från hela Europa samlas på orkesterfestival i Linköping och spelar samma typ av musik. Vad som förenar dessa är att dom är studentorkestrar. Andra exempel är Kammarmusik eller varför inte Schlager... Även konstnärer följer ofta den "ism" som är på modet för tillfället.
Charterresor är nästan alltid det snabbaste, enklaste och billigaste sättet att uppleva kultur i andra länder.

Ordinarie ledamot av kultur och fritidsnämnden i Lindesberg.Föredetta charterreseledare för Fritidsresor. Din Far/ Anders

5/08/2005  

Skicka en kommentar

<< Home

Beastwear.se