5/21/2005

ESC

Eurovision Song Contest är ett ganska konstigt fenomen. Länderna skickar den de vill ska representera sitt land i en musiktävling, där hela Europa deltar. Vet inte riktigt varför alla länder i öst ska vara med för, de röstar ju ändå bara på varandra och så har de antagligen världens sämsta smak för musik...

Men att tävlingen blivit för stort vet ju redan alla. Men vad har egentligen hänt med musiken och artisterna? Litauen har svenska låtskrivare.. Det känns lite uppochned vänt. Andra år nu på 2000- talet har svenska artister representerat andra länder. Det är fel! Visst, länderna ska inte behöva använda sin allra traditionsrikaste musik för att vara med, med joddlande och nationalsånger men en egen artist kan ju till och med lilla landet Andorra vaska fram lätt som en plätt. I år känns hela tävlingen lite tråkigare än den gjort de senaste åren..

... Men i år har vi iallafall en riktig vinstchans enligt mig! Jag trodde på "Las Vegas" ändå från det att jag hörde den första gången och jag tror den kan ta hem hela rubbet i år. Alla tippar den dåligt men den är den enda riktiga showlåten vi har haft på oerhört länge! För att vinna måste det nämligen vara en riktig show, det visade inte minst förra årets vinnare av ESC. Att vi visar upp en riktigt duktig musikalartist som Martin Stenmarck är ju heller inte så dumt. För det är de som är sveriges bästa sångare! Lena, släng dig i väggen.. Den enda nackdelen i år är att sveriges bidrag hamnade precis mitt i startfältet, som 14:e låt. Det kan göra att man lätt glömmer bort att ringa på just den... Men eftersom den är så bra så kommer den ändå att vinna!
Beastwear.se