5/13/2007

Skandal, O herre Gud och Lonely Brian

O herre Gud. Det håller inte att topp 10 i Eurovision Song Contest är östländer med riktigt usla låtar. ESC håller på att verkligen förlora sin charm. Jag som tyckte det var illa när Grekland vann för två år sedan med en låt jag aldrig hade röstat på. Nu vann Serbien med en för Öststaterna bra ballad, men som inte håller ESC klass om man jämför med västeuropas (med vissa undantag) bidrag.

Finland, Sverige, Irland, Tyskland, Ungern och framförallt Frankrike hade riktigt bra låtar i år. Som jag faktiskt tyckte var bra - och som utan tvekan är ett par snäpp bättre än det forna jugoslavien kunde uppbringa. Go Frankrike, eran låt blir i alla fall årets slagdänga!

Att öststaterna har röstat på varandra gör att vi även gör det (även om jag nog tror vi har lite annan musiksmak än vissa andra också.. fortfarande) vilket visar på den ostabilitet ESC har fått på senare år. Bert Karlsson har en väldigt bra syn på detta och jag håller med honom till fullo. Det här håller inte. Hela Sveriges final i Melodifestivalen (som höll otroligt hög klass, med enda undantaget Anna Book) skulle för tio år sedan kommit topp tre i ESC. Nu har de, som sagt, inte en chans trots bättre låtar. För vem kan nynna på segerlåten? Nehe- inte jag heller. Kan du nynna på Finlands låt då? Frankrikes? - Precis!

Nej nog för idag. Jag dissade ESC och chillgrillade och lyssnade senare på mina kompisars rockband istället. Lonely Brian, bland annat. Thank god for real music!

Nu blir det att lyssna på Frankrikes låt, min favorit.

P.S. Ni missade väl inte slutresultatet på Eurovision Torrents? Resultatet blev minst sagt betydligt bättre än det officiella - resultatet är precis det jag skulle tippat/velat se. D.S.







Update: Henrik Schyffert har plockat fram ett grymt roligt och passande klipp efter förra årets ESC. "Sverige är Albanien"...

Etiketter: , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tjoho! Dina åsikter verkar vara av samma art som jag försöker ventilera i mina Schlagerchock (# 1& 2) inlägg.. dessutom tycks du också va en av få som också hade Frankrike som toppfavorit i år (fattar inte att inga fler insåg dess storhet =)). Ja, vilken chockfinal.. (å då syftar jag inte bara på The Ark, men att så många rena SKITlåtar kom högt) Frågan är hur vi i Sverige ska göra i framtiden för att bryta detta spektakel.. ???

5/13/2007  
Anonymous Anonym said...

Jadu, det kan man verkligen fråga sig! Vi får se vart det leder- till det bättre, hoppas jag.

5/13/2007  
Blogger Anna said...

Det verkar verkligen vara en öm punkt det där. "Det svenska musikundret" kan inte få många stötar innan folk börjar gasta om järnridåer. Snacka om dålig självkänsla! Applåder till Schyffert.

5/15/2007  

Skicka en kommentar

<< Home

Beastwear.se