4/23/2006

Recension: About a boy av Nick Hornby

About a boy eller Om en pojke (ISBN 9176435326) på svenska är en bok av Nick Hornby som har gjort succé världen över. Nick Hornby har förvisso en förmåga att skapa succér, High Fidelity är till exempel en annan. About a boy har också blivit film. Boken handlar om en tolvårig pojke och en man som beter sig som en tonåring.

Pojken (Marcus) skulle de flesta vid första anblicken se som tönt eller nörd. Han bär kläder som snarare skulle passa på en gammal gubbe och han svär inte utan finner sig i alla de regler som finns. Antagligen världens äldsta tolvåring. När boken börjar har han precis flyttat till London och han vantrivs. Speciellt i skolan. Allting förvärras när mamman dessutom försöker ta självmord.

Will heter mannen. Han är långt över 30 men beter sig som en tonåring. Läser de rätta tidningarna, ser på ungdomsserier på tv:n och lyssnar på Nirvana. Jobba har han aldrig gjort eftersom hans pappa skrev en känd jullåt så han lever på inkomsterna från den. Därför lever han ett liv med enbart fyllt av nöje och han fäster sig inte vid någonting såpass hårt att han inte kan gå ifrån det utan att säga adjö.

Marcus mamma lyckas inte ta självmord och i samma veva träffas Will och Marcus för första gången. Efterhand får de starka vänskapsband med varandra och de lär varandra väldigt mycket. Marcus börjar bli som andra ungdomar. Han får en vän och han finner sig inte i allt längre. Will växer också upp. Börjar bete sig som en vuxen och inser att det inte går att leva det liv han lever - det finns mer än nöje i livet.

Boken var väldigt bra enligt min mening. Jag läste den på engelska och det gjorde en välbehövlig uppryckning av mina engelskakunskaper. Verkligen läsvärd, ett måste om den låter någorlunda intressant.

Boken finns hos Bokus.

Filmen går att hyra hos Brafilm.

Andra bloggar om: , ,