4/21/2006

Finns det för mycket att välja på? (musikföljetongen)

Det här är tredje delen i musikföljetongen. De tidigare inläggen hittar ni här. Idag funderar jag över om det inte finns för mycket musik…

Musik utvecklas hela tiden och det krävs ständigt nya idéer för att hålla utvecklingen igång. Den musikhistoria som vi har nedskriven sträcker sig tillbaka mer än 1000 år.

Sedan dess har vi sparat musik. Bara de senaste 20 åren måste väldigt många tusen CD- skivor ha spelats in med allt från rap till Gregoriansk munk- musik. Med all den här arkiveringen skapas också många valmöjligheter för oss som lyssnar och utövar musik.

Kulturhistoriker med inriktning mot musik måste helt klart nischa sig eftersom det finns så mycket musik. Mer än av annan kultur faktiskt.

Men den yngre generationen i samhället just nu kanske inte bryr sig så mycket om musiken som skapades för 1000 år sedan. Därför är det mer intressant att få en inblick i vad ungdomar har för valmöjligheter i musiken.

Bara genom att leta igenom The Pirate Bay i kategorin musik gör att man förstår att det finns lite valmöjligheter. Hårdrock, metal, klassiskt, pop, schlager, 80- tal, 70- tal, Beatles, Svenskt, techno, revymusik, musikal- jag det finns så det räcker. Det är lätt att få tag på och det är nästan alltid riktigt högkvalitativ musik.

Finns det kanske för mycket valmöjligheter?

Antagligen. Redan nu kan många inte välja egen musikstil utan väljer kompisens. Många som lyssnar på hårdrock kanske egentligen skulle gillat klassiskt men de väljer hårdrocken eftersom det ser bättre ut. Visst är det så det funkar ofta?

För alla som är duktiga på musik och vågar testa mycket ny musik och lyssna på nya stilar är alla dessa valmöjligheter som en gudagåva. Själv kan jag inte förstå mig själv när jag börjar lyssna på något konstigt album men efter att jag lyssnat igenom det gillar jag det mer och mer. Och så önskar jag att jag hade lyssnat på det tidigare.

I framtiden kommer artister och distributörer tjäna per såld låt. Album kommer finnas men görs i första hand inte av popartister. De album som görs kommer göras för att det ger ett mervärde att lyssna på alla låtar i rad. Låtarna på trackslistan kommer antagligen inte finnas med på nåt album. Alla kommer kunna spela in egna låtar och sälja dem. Ännu fler valmöjligheter till olika sorters musik skapas. De som inte är intresserade av musik kommer inte ha något annat val än att lyssna på kompisens musik. Det blir för invecklat att leta efter ens egen stil.

Och vi kommer vilja ha tillbaka den gamla goda tiden. När alla lyssnade på samma sak, som med Beatles och ABBA ni vet.

Andra bloggar om: , , , , ,
Beastwear.se